Wij zijn écht fier op onze cursisten
Met klamme handen en een droge mond stap je de trap op. Je hebt een afspraak gemaakt met een trajectbegeleider, want je wil werk maken van een opleiding. De omgeving dringt niet echt tot je door. Je denkt al aan je gesprek. Naast inhoudelijke en praktische vragen zijn er ook enkele persoonlijke zaken die je wil bespreken. Twijfels. Bezorgdheden. Drempels. Misschien klopt je hart in je keel? Want dit voelt allemaal heel groots – het gebouw, dit moment, je plannen, hoop en verwachtingen voor de toekomst. Spannend! Voorzichtig klop je op de deur van lokaal 1.06 waar Aicha, Bert en Sophie je verwelkomen. Open, hartelijk en enthousiast … dat hoor je meteen in hun stemmen. De spanning glijdt al wat van je af.
- 4 jaar geleden
Als trajectbegeleider zijn we het eerste aanspreekpunt voor onze cursisten, zelfs nog voor ze starten aan een opleiding. Iedereen die bij ons aanklopt, deelt een persoonlijk verhaal. "Dat schept een vertrouwensband", vertelt Sophie. Ze weten daardoor ook heel snel wat ze aan ons hebben. En dat gaat veel dieper dan praktische informatie over een opleiding. We bouwen dagelijks bruggen tussen onze cursisten en de vakleerkrachten, VDAB, stagebedrijven, het cursistenloket, de directie, … We luisteren, coachen en supporteren. Ook in moeilijke tijden.
“Iedereen start hier met dezelfde kansen.”
Het is fijn om betrokken te zijn bij een kantelmoment in het leven van een cursist. We zijn echt fier wanneer onze cursisten het heft opnieuw in handen nemen. "Die succesverhalen delen we met veel plezier tijdens onze gesprekken met nieuwe kandidaten", zegt Bert. Zo heb ik bijvoorbeeld een jongen begeleid die om verschillende redenen gestopt is met school en bij ons zijn tweede kans heeft gegrepen. Hij heeft de opleiding Webmaster en Social Media Manager gevolgd in combinatie met Aanvullende Algemene Vorming en zo zijn diploma secundair onderwijs behaald. Intussen studeert hij verder aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Hij was schoolmoe, maar niet leermoe. Onze praktijkgerichte aanpak met opdrachten, projecten en permanente evaluatie heeft voor hem echt gewerkt.
"Elke cursist heeft zijn eigen uitdagingen", vult Aicha aan. Alleenstaande ouders, langdurig werkzoekenden, schoolverlaters, cursisten die na een onverwacht ontslag, burn-out of andere opdoffer hun moed opnieuw verzamelen en hun plek op de arbeidsmarkt willen claimen, anderstalige instromers, … Ze hebben heel specifieke twijfels of angsten en wij doen alles wat we kunnen om die zorgen zoveel mogelijk weg te nemen. Iedereen start hier met dezelfde kansen. Dat kan omdat de aanpak van onze school heel menselijk is. We moeten niet zwart-wit denken bij het nemen van beslissingen. Als ik onze cursisten buiten de schoolmuren tegenkom, kan ik hen in de ogen blijven kijken. Ook wanneer ze een striktere opvolging nodig hadden. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze de kantjes eraf lopen.
“We laten onze cursisten niet los, maar begeleiden hen van A tot Z.”
Wanneer je CVO zegt, denken mensen nog te vaak alleen aan hobby en vrije tijd. Maar wij organiseren geen vrijblijvende opleidingen. "De beroepsgerichte trajecten die we aanbieden zijn intensief en bereiden je voor op de realiteit van de job", weet Sophie. Daarnaast gebeurt er voortdurend toezicht op de kwaliteit van de opleidingen – door de vakleerkrachten zelf, onze didactisch coördinator en de cursisten. Maar ook door de stagebedrijven en VDAB, waarmee we samenwerken voor een aantal opleidingen.
We laten onze cursisten niet los, maar begeleiden hen van A tot Z. We verduidelijken wat ze zelf kunnen verwachten van de job en sector (het loon, de werkuren, de regio, …). Voor de opleidingen met stage helpen we het juiste bedrijf met de juiste cursist te matchen. Tegelijk verwachten we motivatie, inzet en de juiste attitudes – op tijd komen, respect tonen, samenwerken of zelfstandig werken, verwittigen als ze ziek zijn, … Dat volgen we met ons drieën ook kort op. We weten wat er leeft bij onze cursisten.
We zijn alledrie verschillend, maar we voelen en vullen elkaar goed aan. Sophie heeft een persoonlijke, warme aanpak. Ze is joviaal en gebruikt de nodige humor in haar communicatie. Bert gaat tot het uiterste voor zijn cursisten. Je kan al-tijd op hem rekenen, ook als collega. Aicha is hartelijk en bedachtzaam. Ze kan heel goed inschatten wat een cursist echt nodig heeft en zegt de juiste dingen op het juiste moment.
"We geven je goesting om je ambities en dromen waar te maken."
Het voelt misschien als een grote stap om contact met ons op te nemen, maar het hoeft echt geen drempel te zijn. We zitten hier niet om je te beoordelen. We geven je goesting om je ambities en dromen waar te maken. Om kansen te grijpen en je zorgen te vergeten. Dus twijfel niet en mail of bel ons. En vraag maar naar Aicha, Bert of Sophie. Misschien ben jij wel het volgende succesverhaal waar we nieuwe kandidaten mee inspireren.